Programma


Dagdeel 1

  • De verschillen tussen informeren, overtuigen en adviseren
  • De opening van een tekst
  • Zenderdoelen versus lezersverwachting bij de opening van een tekst
  • Zenderdoelen versus lezersverwachting bij de hoofdboodschap van een tekst
  • Het beroep dat je doet op de lezer
  • Bij teksten met een advies, voorstel of appèl: de vorm van het advies of voorstel en de onderbouwing ervan

Dagdeel 2

  • Schrijversgerichte structuur versus lezersgerichte structuur
  • Structuur met de meeste impact op lezers: topische structuur en het belangrijkste eerst
  • Vraaggestuurde structuur combineren met een topische structuur

Dagdeel 3

  • Overtuigen: de Cialdini - Stevenson battle

Dagdeel 4

  • Glashelder formuleren
  • 14 leesbaarheidskillers herkennen (en vervangen)
  • Heldere (Powerpoint)presentaties
  • De (positieve en negatieve) effecten van wollig taalgebruik
  • Combineren: Lezersverwachting, vraaggestuurde topische structuur, schrijven vanuit de lezer, overtuigingsprincipes en helder formuleren