Programma


Dag 1

Inleiding financiële analyse

  • Raamwerk voor het maken van financiële analyses.
  • De grootste mythen, valkuilen en risico's van kwantitatieve cijferanalyses.
  • De risico's van het simuleren van de werkelijkheid.
  • Strategietheorieën van managementgoeroes als Kotler, Kotter, Prahalad, Greiner, Peters, Mintzberg en Goldratt.


Perspectieven van financiële analyse

  • Hoe is de organisatiestrategie van invloed op de financiële analyse?
  • De bedrijfswaarden uitgedrukt in kengetallen.
  • Hoe verhoudt stakeholdermanagement zich tot de financiële analyse?


Financiële analyse en de waarderingsgrondslagen

  • De effecten van IFRS, US-GAAP en fiscale waarderingsregels op de cijfers van de organisatie.
  • De invloed van creatief boekhouden en cijfermanipulatie (kostenactivering, winstverschuiving, omzetfantasie) op de financiële analyse.

Dag 2

Cashflowanalyse

  • Het uitvoeren van de indirecte en directe liquiditeitsanalyse.
  • Hoe beïnvloedt cashflow de werkkapitaalinstrumenten.
  • Welke effecten de star- en groeifase hebben op de financiële analyse.


Werkkapitaalmanagement

  • Het analyseren van werkkapitaal via voorraaddagen, debiteurendagen en crediteurendagen. Oplossen van knelpunten in voorraadbeheer volgens de Theory of Constraints.
  • Effectief creditmanagement en de natuurlijke debiteurentermijn.
  • Het bepalen van natuurlijke liquiditeit en beïnvloeding van liquiditeit.
  • Inzetten van instrumenten die het werkkapitaal kunnen beïnvloeden.


Managementrapportages

  • Beyond Marap, het sturen op rendement, marge en omloopsnelheid.
  • Meer inzicht in het vakgebied van management accounting.
  • Beyond budgetting en de rolling forecast.


Prestatie-indicatoren

  • Het inzetten van de balanced scorecard als early warning system.
  • Het sturen met Key Performance Indicators.
  • Hoe kan de organisatiestrategie worden vertaald in KPI’s?